مجازی سازی سرور کمک بزرگی در جلوگیری از رشد فزآیند تولید سخت افزار ، استفاده بهتر از قدرت محاسباتی ، صرفه جویی در مصرف انرژی و بهبود کارایی و انعطاف پذیری در مراکز داده میباشد .

مجازی سازی

مجازی سازی سرور یکی از آن فناوری هایی میباشد که مفهوم سادگی و تاثیر عمیق آن بر مراکز داده تحول بسیار بزرگی ایجاد نموده است .

چه اتفاقی می افتاد اگر به جای اجرای یک سیستم عامل و یک برنامه کاربردی روی سرور ، شما میتوانستید نرم افزاری نصب کنید که به نام Hypervisor شناخته میشود که این امکان را به شما میدهد تا سیستم عامل های زیادی را روی یک سرور فیزیکی نصب کنید .

این ایده دلیل ساخت و توسعه مجازی سازی سرور و مربوط به Main frame شرکت IBM در دهه 1960 و توسعه و کسترش آن توسط شرکت VMWare بود که منجر به معرفی نرم افزار مجازی سازی برای سرور های 32بیتی در اوایل سال 2000 شد .

از آن به بعد دیگر تولید کنندگان سیستم عامل مجازی سرور مخصوص به خود را نوسعه داده اند و با ساخت ابزار های مدیریتی پیشرفته که مدیریت ماسین های را آسان می نمود . تحول عظیمی در رشد این صنعت ایجاد نموده اند .

قبل از مجازی سازی سرور ، شرکتهای بزرگ با مشکلاتی چون خرید روزافزون سخت افزار سرور ، قدرت محاسباتی بلا استفاده ، افزایش هزینه های انرژی و تعمیر نگهداری در محیط های مراکز داده خود روبرو بودند .

مجازی سرور همه چیز را تغییر داد و امروزه پیدا کردن شرکتی که زیر ساخت IT خود را بر بستر مجازی سازی پیاده سازی نکرده باشد کاری بس دشوار است . اما همانطور که میدانیم هیچ فناوری آنقدر ایمن نیست که از چیزی که در آینده اتفاق می افتد جلوگیری نماید .

مزایای مجازی ساری سرور

مزایای مجازی سازی سرور بسیار زیاد است که با استقرار اولیه سرور آغاز میشود .شما میتوانید چنین نرم افزار و برنامه را روی یک سرور فیزیکی ترکیب کنید و در نتیجه تعداد سرور های فیزیکی مورد نیاز در مراکر داده را کاهش دهید . سرور های کمتر یعنی رک های شبکه کمتر ، تجهیزات شبکه کمتر و فضای فیزیکی کمتر و در نهایت هزینه تعمیر و نگهداری کمتر . مجازی ساز سرور همچنین قابلیت پایداری بالا ، سرعت ، عملکرد و انعطاف پذیری را فراهم میکند .

انواع مختلف مجازی سازی سرور

در مجازی سازی سرور ، سرور فیزیکی میزبان نامیده میشود و یک سیستم عامل میزبان را اجرا میکند . هر ماشین مجازی (VM) یک مهمان است و سیستم عامل مهمان را اجرا نمیکند . مهمان ها از هم جدا میشوند .

مجازی سازی مبتنی بر Hypervisor استاندارد

Hypervisor یا مانیتور ماشین مجازی (VMM) بین سیستم عامل میزبان و لایه سخت افزاری قرار میگیرد و منابع لازم را برای سیستم عامل مهمان فراهم میسازد .

مجازی سازی با کمک سخت افزار در تلاش است تا هزینه های Hypervisor را کاهش دهد اما این کار را از طریق افزونه های سخت افزاری ، به جای تغییرات نرم افزاری انجام میدهد .

مجازی سازی در سطح کرنل (هسته) و به جای استفاده از یک Hypervisor شما یک نسخه جداگانه از هسته لینوکس را اجرا میکنید . این باعث میشود که چندین ماشین مجازی را در یک میزبان مجازی اجرا کنید .

در نهایت با استفاده از مجازی سازی سیستم عامل شما میتواند چند محیط متمایز اما منطقی را در یک نمونه واحد از هسته سیستم عامل اجرا کنید .با مجازی سازی سطح سیستم ، تمام VM ها باید یک نسخه از سیستم عامل را به اشتراک بگذارند در حالی که مجازی سازی سرور اجازه میدهد تا VM های مختلف دارای سیستم عامل های مختلف میباشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *